ترغیب خلاقیت در میان کارکنان الگوی ژاپنی

در  سالها ی اخیر  درباره  موفقیت  شرکتهای  ژاپنی  در  زمینه  کسب  و  کار  مطالب  زیادی  گفته و  نوشته  شده  است .غالبا  موفقیت  این  شرکتها  به  شیوه  مدیریت  آنها  نسبت  داده  می شود .شیوه  ای  که  غالبا  به  نام  الگوی  ژاپنی   مشهور  شده  است .

در عین  حال  از  دیدگاه  برخی  ناظران ،ژاپنی  ها  مردمانی  خلاق  به شمار  نمی  آیند.تصور  این  ناظران  این  است  که  شرکت  های  ژاپنی  بیشتر  سعی در  تقلید  از  موفقیت  های  سایر کشور  ها  دارند  تا  ترغیب   ابتکارات  شخصی  اعضاء  سازمان.در  سطح  ملی  نیز  گفته می  شود،ژاپن  دستاوردهای  بزرگی  در کارهای  خلاقانه  علمی   نداشته  است .هیچ  برنده  جایزه نوبلی  ژاپنی  نبوده  و  اکتشافات  علمی  اساسی  و پایه  به  ندرت  در  ژاپن  انجام شده  است.

با  این  وجود ،آقای  دکتر  باسادور (Min  Basadur )  استاد  دانشگاه مک ماستر کانادا و  از پژوهشگران  مشهور  امر  خلاقیت  که  مطالعه  ای  تطبیقی  میان  چند  شرکت  ژاپنی  و  آمریکایی  انجام  داده  به  نتایج   دیگری  دست  یافته  است .وی  معتقد   است که  ژاپنی  ها  حداقل  در  زمینه  مدیریت  کسب  و  کاره و ساز  و  کارها ی مربوط  به  آن  از آمریکاییان  خلاق  ترند. بخه  خصوص  در  استفاده  از  علوم  رفتار ی مانند  تئوریهای  انگیزش ،برای  ترغیب  خلاقیت  در  محیط کار  قدم  های  سریع تری  نسبت  به  همتایان آمریکایی  خود  برداشته  اند.بسیاری  از ایده  های  نو  در  مدیریت  که  در  ده  های  1940 و  1950  در آمریکا مطرح  شد اما  از  مرز  کلاس  ها  و  محافل  آموزشی  بیرون  نرفت  به  دست  ژاپنی  ها  عملی  شد.این  مقاله خلاصه  یافته  های  آقای  دکتر  باسادور را  درباره  الگوی  ژاپنی  ترویج  خلاقیت  در  سازمان  معرفی  می کند.


منبع : http://pcpc.rozblog.comادامه مطـــلب در منبع...
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.